Selamat Datang

Komuniti Hijau Online!
Thanks For Visiting... Enjoy Your Stay!

search

MASUK
  • Selamat Tahun Baru 2015

    Esok adalah misteri,hanya harapan yang akan tetap hidup menerangi gelapnya misteri. Jangan berhenti berharap meskipun tahun telah berganti karena itulah yang tetap membuat kita tetap tersenyum. Selamat Tahun Baru 2015.

  • Title 2

    Description 2

  • Title 3

    Description 3

  • Title 4

    Description 4

  • Title 5

    Description 5

  • Title 6

    Description 6

  • Title 7

    Description 7

Saturday, December 25, 2010

2 Misteri Alam: Tangisan Bukit Coklat!

The Chocolate Hills - Deretan Bukit Coklat yang terbentang seluas mata memandang. Bagi penggemar coklat pasti mengimpikan untuk membina sebuah rumah di kaki bukit ini kerana di samping pemandangan yang mengasyikkan, mereka tidak perlu bersusah payah untuk pergi ke kedai semata-mata untuk membeli coklat berjenama kesukaan mereka dengan berbelanja dengan jumlah wang yang banyak.

Bukit Coklat - Bagaikan sebuah lukisan khayalan. Tapi di mana coklat?

       Deretan bukit-bukau ini adalah salah satu pembentukan geologi yang luar biasa yang boleh ditemui di Bohol, di tengah-tengah kepulauan Visaya, Filipina. Terdapat 1,776 bukit-bukau seperti ini yang terdapat di kawasan seluas kira-kira 50 kilometer persegi. Tingginya pula boleh mencecah dari 30 hingga 120 meter. Bagi penggemar coklat yang bercita-cita hendak ke sini, anda pasti kecewa kerana walaupun bukit-bukau ini dinamakan Chocolate Hills, namun tiada sebarang coklat ditemui di sini hatta tanaman coklat sekalipun!


Terdapat 1,776 bukit seperti ini yang terdiri daripada pelbagai saiz dan ketinggian.

       Bukit Coklat mendapat namanya kerana bukit-bukau ini yang dihampari rumput akan mati pada musim panas atau kemarau. Ini menyebabkan rumput-rumput yang menghijau bertukar menjadi warna coklat kehitaman. Ahli-ahli geologi percaya fenomena semulajadi tentang pembentukan bukit-bukau ini terjadi disebabkan oleh pembentukan batu kapur oleh agen hakisan angin dan air.

Lagenda Bukit Coklat:

       Terdapat dua versi lagenda Bukit Coklat. Pertama, pada suatu ketika dahulu, terdapat dua orang gergasi yang bermusuhan. Mereka bergaduh dengan membaling pelbagai benda termasuk batu-batu besar, batu tongkol, dan pasir. Pergaduhan berlarutan berhari-hari lamanya. Sehinggalah pada suatu hari mereka berdua berhenti kerana kepenatan. Waktu-waktu berehat ini menyebabkan mereka lupa tentang permusuhan antara mereka berdua lalu berdamai. Kedua-duanya mengembara ke tempat lain, tetapi mereka lupa untuk membersihkan kembali tempat mereka berdua berperang. Tempat itulah Bukit Coklat.

       Lagenda kedua pula lebih romantik dimana ia menyatakan suatu ketika dahulu, ada seorang gergasi bernama Arogo yang mempunyai kuasa yang sangat hebat. Arogo jatuh cinta kepada seorang manusia biasa bernama Aloya. Takdir penentu segalanya. Yang hidup pasti akan mati. Kematian Aloya menyebabkan Arogo terseksa dan dirundung kesedihan. Kesedihan itu membuatkan dia tidak henti-henti menangis. Apabila air matanya kering, Bukit Coklat pun terbentuk!

2 Komen:

Unknown on December 29, 2010 at 6:02 PM said...

menarik..kalau betul2 coklat memsti best http://kindofsoul.blogspot.com/

Starz™ on December 29, 2010 at 6:16 PM said...

Hehe.. kalu btul2 de bukit coklat kat Msia ni nak gak wat umah tepi bukit tu..=D

Kongsi Pendapat Anda

 

Rakan Blog

Disclaimer

All informations provided in this website are for informational and entertainment purposes only. By using this website, you agree that you will not hold Komuniti Hijau Online! liable for any actions taken based on information provided. Use this information at your own risk.
All content are protected. Copying are limited by showing a link in your bibliography.
|

© Komuniti Hijau Online! 2010-2015 | Hakcipta Terpelihara.
Rekabentuk dan Pembangunan Laman Web Oleh [MidNight]|TEAM
Template Core Credits to: Ipietoon and bietemplates.com