Selamat Datang

Komuniti Hijau Online!
Thanks For Visiting... Enjoy Your Stay!

search

MASUK
  • Selamat Tahun Baru 2015

    Esok adalah misteri,hanya harapan yang akan tetap hidup menerangi gelapnya misteri. Jangan berhenti berharap meskipun tahun telah berganti karena itulah yang tetap membuat kita tetap tersenyum. Selamat Tahun Baru 2015.

  • Title 2

    Description 2

  • Title 3

    Description 3

  • Title 4

    Description 4

  • Title 5

    Description 5

  • Title 6

    Description 6

  • Title 7

    Description 7

Tuesday, February 1, 2011

1 Renungan: Berjual Beli dengan Malaikat

       Suatu masa ketika Ali r.a. pulang ke rumah, beliau terus ke dapur dan bertanya kepada Fatimah r.a. makanan apakah yang telah disediakan untuknya. Jawab Fatimah, "Wahai sumamiku, aku tidak mempunyai apa pun untuk dihidangkan, tetapi aku hanya memiliki wang 6 dirham yang aku simpankan untuk membeli makanan Hassan dan Hussin.". Ali pun meminta wang tersebut untuk membeli makanan anaknya. Dalam perjalanan ke kedai, beliau terserempak dengan seorang lelaki yang berkata, "Siapa yang hendak meminjamkan kepada Allah dengan pinjaman yang baik." Mendengarkan perkataan itu, Ali terus memberikan wangnya lalu pulang ke rumah.

Photobucket

       Apa yang berlaku di pasar sebentar tadi diceritakan kepada Fatimah yang mendengarnya dengan reda sungguhpun mereka sendiri sedang kelaparan. Setelah itu, Ali pun keluar untuk ke rumah Rasulullah. Di pertengahan jalan, beliau telah disapa oleh seorang lelaki yang disisinya terdapat seekor unta, "Wahai Ali, belilah unta ini." Kerana menyedari Ali tidak memiliki apa-apa, lelaki tersebut berkata, "Engkau ambillah dahulu unta ini dengan harga 100 dirham dan wangnya engkau serahlah kemudian." Setelah membelinya, tiba-tiba datang pula seorang lelaki lain lalu menyapa, "Wahai Ali, engkau juallah unta itu kepadaku." Jawab Ali, "Ya! Memang aku mahu menjualnya dengan harga 300 dirham."

Photobucket

       Lelaki itu pun bersetuju lalu dibayarnya secara tunai. Selepas itu barulah Ali pergi berjumpa dengan Rasulullah. Kata Rasulullah, "Tahukah kamu siapakah yang menjual dan membeli unta kamu itu?" Jawab Ali, "Allah dan RasulNya lebih mengetahui." Kata Rasulullah, "Wahai Ali! Kamu sungguh beruntung, pinjaman kamu kepada Allah cuma 6 dirham, tetapi Allah membalasnya dengan 300 dirham. Lelaki yang menjual unta tadi adalah Jibril a.s. dan lelaki yang membelinya pula adalah Israfil a.s."

1 Komen:

info sejati on September 19, 2011 at 9:08 PM said...

mas bisa tukaran link di blog saya infosejati.blogspot.com

Kongsi Pendapat Anda

 

Rakan Blog

Disclaimer

All informations provided in this website are for informational and entertainment purposes only. By using this website, you agree that you will not hold Komuniti Hijau Online! liable for any actions taken based on information provided. Use this information at your own risk.
All content are protected. Copying are limited by showing a link in your bibliography.
|

© Komuniti Hijau Online! 2010-2015 | Hakcipta Terpelihara.
Rekabentuk dan Pembangunan Laman Web Oleh [MidNight]|TEAM
Template Core Credits to: Ipietoon and bietemplates.com